Er zijn momenteel 14 actieve noodsituaties

FAQ Zelfregistratie

Wat gebeurt er na mijn zelfregistratie?

Nadat je jezelf via de website hebt geregistreerd, wordt jouw registratie voor de federale overheidsdienst Volksgezondheid zichtbaar in hun digitale registratiesysteem ontworpen voor de verzameling van gegevens bij collectieve noodsituaties en rampen.

Ik beschik over een uniek nummer en een QR-code, wat betekent dit?

Het unieke nummer en de QR-code betekenen dat je een unieke zelfregistratie hebt uitgevoerd voor jezelf of in naam van iemand anders. Hou deze code en QR goed bij. Mocht je je verplaatsen naar een onthaalcentrum, een ziekenhuis of een medische post, dan kan men jouw aan de hand van je unieke nummer, QR-code inscannen en meteen bevestigen dat je bij hen gelogd staat op die locatie. Doe dit enkel wanneer je specifieke noden hebt waarvoor je op die locatie dient te zijn. Dit is niet noodzakelijk, louter en alleen om je registratie te vervolledigen. Aangezien je jezelf registreerde, ben je reeds zichtbaar voor de medische en psychosociale hulpverlening in het digitale registratiesysteem.

Ik wil mijn zelfregistratie aanpassen, hoe doe ik dit?

Het is mogelijk om je zelfregistratie te updaten, rekening houdend met je huidige situatie. Je kan via de knop “ je gegevens aanvullen” je unieke nummer invullen. Daarna kom je op de zelfregistratie terecht en kan je vervolgens aanpassingen uitvoeren.

Ik krijg updates na mijn registratie, is dat normaal?

Je gaf met het invullen van de zelfregistratie je e-mailadres door. Via je e-mail ontvang je een persoonlijke voucher met de door jou ingevulde gegevens. Telkens je informatie toevoegt of aanpast, zal je een nieuwe persoonlijke voucher ontvangen.

Ik krijg een mail dat ik mijn gegevens dien aan te vullen, maar ik vulde de zelfregistratie reeds volledig in. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat bepaalde vragen zijn toegevoegd, gelinkt aan de inschatting van toekomstige organisatie van de hulpverlening. In dat geval vragen we je om de bijkomende vragen in te vullen via de knop “mijn gegevens aanvullen”. Nadien ontvang je opnieuw een persoonlijke voucher die ook de nieuwe toegevoegde informatie bevat.

Ik registreerde mezelf, heb ik recht op zorg?

Via de zelfregistratie wordt geen hulpverlening mogelijk gemaakt. Indien je noden hebt en zorg en nazorg wenst, gelieve je dan aan te melden in een van de onthaalstructuren die vermeld staan bij de collectieve noodsituatie.

Ik heb toegestaan dat verwanten mij kunnen opzoeken via de website, wat houdt dit in?

Wanneer je hebt toegestaan dat verwanten je kunnen opzoeken op de website, zullen zij bij een match van minimaal 3 sleutelgegevens, de persoonlijke boodschap te zien krijgen die jij hebt genoteerd. Dit betekent dat je verwanten minimaal voldoende informatie moeten kennen van jou, om je te kunnen opzoeken. Denk na over welke boodschap je hier noteert, zodat die duidelijk is voor verwanten.